mandag 4. mai 2009

Into the woods

Asfalt er byttet ut med skogsbunn, langbukse er byttet ut med shorts og elendig kondis er byttet ut med litt bedre form. I går takket jeg ja til en løpetur i Østerøyas dype skoger, nærmere bestemt Flautangen - Skjellvika t/r, en runde som måler omtrent 8,4 kilometer. Løypa er akkurat passe kupert, og veksler mellom traktorvei, smale stier og noen korte partier med asfalt (hyttefolket må jo kunne kjøre standsmessig fram til landstedene sine). Med på turen var Trond, mannen som på folkemunne kalles Haile Gebrselassie, og Leon. Sistnevnte er ikke gamle karen (9md bare), men løper noe mer elegant enn de fleste andre jeg kjenner. Muligens kan diagnosen hans - Whippet - være noe av forklaringen;)

Trond og Leon la ut i et litt høyere tempo enn jeg er vant til, og jeg ble raskt ganske anpusten. Trond ville gjerne benytte tiden mellom stubber og steiner til litt småprat, men ble nok litt skuffet over enstavelses-ordene han fikk til svar. Etter noen kilometer var imidlertid kroppen kommet i gir, og prat og løping gikk rimelig greit. Formen var faktisk så bra at jeg la inn en liten spurt de siste 3-400 meterne til Skjellvika. Spurten ble bare avbrutt av en skikkelig tur i gjørma da fotfestet svikta.

På tilbaketuren var beina litt tyngre, og jeg måtte bite i det sure eplet og gå i noen kortere partier. Likevel: 8,4 kilometer på mykt underlag var en vesentlig bedre opplevelse enn samme distanse på asfalt.

Nå er jeg veldig spent på å lese om hvordan det går med treningen til Roy. Han pleier å være veldig flink til å poste innlegg når han har vært aktiv, men nå har det vært merkelig stille fra den kanten en god stund. Har du solgt løpeskoa på finn.no, Roy?

1 kommentar:

  1. Du har nok rett i at det har blitt altfor lite trening på meg i det siste, men i dag var jeg ute igjen, og formen har tydeligvis dalt litt, for jeg løp og gikk 4 km på 30 minutter. Så her må treningsmengdene økes igjen...

    SvarSlett